Czego mogę oczekiwać od mojego 3 – 4 latka?
Wielu rodziców jest świadomych poszczególnych kamieni milowych kiedy ich dziecko przychodzi na świat. Dzięki takiej wiedzy jesteśmy szybko zauważyć nieprawidłowości oraz odpowiednio zareagować. Jakie kamienie milowe można określić u 3-4 latka? Czego możemy oczekiwać od przedszkolaka?
W tym wieku następuje duży rozwój emocjonalny, nawiązywane są pierwsze przyjaźnie. Dziecko potrafi wypowiadać się dłuższymi zdaniami oraz ma lepszą pamięć. Również zdobywane są nowe umiejętności motoryczne oraz rozwijane te już nabyte wcześniej. Przyjrzyjmy się temu wszystkiemu z bliska.
Uczucia
W tym okresie życia dziecko zaczyna coraz bardziej rozumieć swoje ciało. Dostrzega różnice między uczuciami szczęścia, smutku lub złości.
Dziecko okazuje również lęk przed wyimaginowanymi rzeczami, dba o to, jak zachowują się inni i okazuje sympatię znajomym ludziom. A gdy nabierze pewności siebie, będzie też lepiej radził sobie ze swoimi emocjami.
Zabawa
Dziecko w tym okresie coraz lepiej współpracuje w grupie, rozumiejąc pojęcia “moje”, “jego”. W trakcie zabawy niejednokrotnie wprowadza “wymyślonych” przyjaciół, lecz jest wstanie rozróżnić rzeczywistość od fikcji.
Mowa
Dziecko nauczy się wielu nowych słów, słuchając Ciebie i innych dorosłych, a także słuchając opowieści. Jest to okres w którym przedszkolach lubi opowiadać historie oraz prowadzić rozmowy. Około trzech lat Twoje dziecko będzie używać zdań składających się z 3-5 słów, a nawet więcej. Potrafi wskazać fragmenty obrazków – na przykład części ciała – i wymieni pospolite przedmioty. W wieku czterech lat Twoje dziecko będzie mówić dłuższymi zdaniami składającymi się z 5-6 słów.
Aktywność ruchowa
Dzieci w tym wieku uwielbiają ruch i aktywność. Lepiej wchodzą po schodach, jeżdżą na trójkołowym rowerze, rzucają, łapią i kopie piłkę, biegają, wspinają się, skaczą, podskakują i balansują na jednej nodze. Jeśli chodzi o używanie rąk, Twój przedszkolak może być w stanie narysować okrąg lub kwadrat, zbudować duże wieże z klocków i użyć bezpiecznych dla dzieci nożyczek. Pokocha kredki, ołówki i pędzle, co jest świetne, ponieważ rysowanie i malowanie budują wyobraźnię Twojego dziecka. W tym wieku Twoje dziecko może również: odkręcić pokrywkę od słoika, znać nazwy niektórych kształtów i kolorów.
Jest to wiek również zmian w parametrach chodu. Kroki są stawiane coraz płynniej poprzez angażowanie ruchu przetaczania stopy, aktywniejszy staje się również tułów wspomagając chód rotacją i wymachami rąk. Więcej na temat chodu u dzieci pisaliśmy już wcześniej <kliknij>.
Często w tym wieku rodzice zauważają zmianę budowy kolan oraz stóp swoich dzieci polegającą na koślawości kolan oraz pięt. Takie ustawienie nóg jest fizjologiczne w tym wieku, lecz są pewne „ale”. Nie każda koślawość kolan czy pięt wymaga fizjoterapii lecz dziecko powinno mieć możliwość korekcji złego ustawienia kolan czy też pięt. Jest więcej zależności, które należy wziąć pod uwagę badając dziecko w tym wieku. Jeśli szukasz więcej informacji na temat koślawości nóg odsyłamy do naszego poprzedniego wpisu <kliknij>.
Piśmienictwo
Dosman CF, Andrews D, Goulden KJ. Evidence-based milestone ages as a framework for developmental surveillance. Paediatr Child Health. 2012 Dec;17(10):561-8. doi: 10.1093/pch/17.10.561. PMID: 24294064; PMCID: PMC3549694.
https://raisingchildren.net.au/preschoolers/development/development-tracker/3-4-years
https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-3yr.html